Ronin Terente #epistolecătrenimeni (un fel de recenzie)

Cine este Ronin Terente? Un artist basarabean, necunoscut pe meleagurile noastre, pe care eu unul îl apreciez foarte mult pentru îndrăzneala cu care se ia la trântă cu arta.  Arta ripostează, dar Ronin nu se lasă și până la urmă o va răpune precum eroul din poveste. Ronin a publicat anul acesta al doilea volum al său de poezii intitulat #epistole către nimeni. Volumul conține 333 de epistole sau mai degrabă, după cum el însuși afirmă în epsitola 299 – epistole în versete, proverbe, punch-uri și citate. Cam la asta se poate rezuma volumul său de poezii care are un ușor iz de rap. Există în carte două personaje care au apariții episodice în câteva epistole, primul este Nimeni, cel care dă și titlul volumului și personajul cu care se deschid espitolele, el este identificat cu Ulise din Odiseea lui Homer pentru că acesta când ajunge în peștera ciclopului Polifem îi spune că îl cheamă Nimeni, apoi îi scoate ochiul, scapă de pericol, și mai departe citiți legenda.

Nimeni, îți scriu aceste epistole în doliu,

S-a năruit speranța că vor capitula cei

din Capitoliu. (epsitola 1)

Al doilea personaj este George Demetru Ladima, personajul principal din Patul lui Procust de Camil Petrescu, căruia cartea este și dedicată. Un al treilea personaj este însuși autorul. Ciudată alegere de personaje. Dar în fond Ronin este un ciudat, și nu este doar un poet ciudat, el este și un raper la fel de ciudat și neobișnuit cu trei albume la activ, toate lansate pe youtube, pentru că Ronin este un artist autentic, din ăla care nu face bani din artă, ba câteodată mai scoate și bani din buzunar, atunci când are.

29.

Dacă m-aș lua după gura lumii, n-aș scrie nici o telegamă

La început a fost cuvântul și el era anti-reclamă

Scamatorul s-a ținut de scamatorii până a devenit

o scamă

Ș-acum plătești bilet la film să aflii că joci într-o dramă

De multe ori, modalitățile prin care unii oameni își manifestă înclinațiile artistice sunt rudimentare. În primul rând nu există mijloace finanicare – nu ai bani să publici un volum de poezii în nu știu câte mii de exemplare la nu știu ce editură pentru că nimeni nu vrea să riște cu tine; nu ai bani să cumperi negative pe care să îți pui versurile și așa ciordești de la unii și de la alții; nu ai bani de turneu cu trupa și trebui să scoți bani din buzunar ca să cânți în vreo dugheană unde te ascultă barmanul și doi bețivi, iar pe deasupra mai ești și șomer și nu ai bani de facturi și de mâncare. Ei bine, cu toate astea, te încăpățânezi să trăiești și să creezi, să te exprimi așa cum vrei, îți acorzi acest privilegiu de a fi un artist liber într-o lume în care dacă vrei să reușești ai nevoie de recomandări, iar pe tine, vorba aceea, nu te poate recomanda nici măcar familia.

132.

Ce-ai face dacă, cel pe care-l simți, nu te mai simte?

Ce-ai face dac-ai ști că nu-i nevoie de cuvinte?

…și nici moartea nu ne va despărți…sau depinde

Că ceea ce stinge unul, altul prea ușor aprinde

Volumul de poezii al lui Ronin l-am citit pe nerăsuflate mai ales că am intrat în posesia lui din pură întâmplare…sau nu. Un tip citea volumul în metrou, se pare ca îl cunoștea pe Ronin, Ronin era în București, stătea la tipul ăsta câteva zile, îl contactez pe Ronin, mă întâlnesc cu el și iau cartea cu autograf. Pot spune că asta a fost o întâlnire memorabilă. Universul lucrează…

160.

Nu mi-a plăcut să-i citesc pe marii filozofi, egal la scor

Am preferat să-ncerc pe pielea mea calea lor

Căci sunt o gâză și scopul meu final e să-nvăț să zbor

Însă mă ard făcliile viciilor pe care încă le ador

Cartea e o broșurică bunicică cu metafore atent meșteșugite. Este de apreciat faptul că Ronin a scris în rime și nu în deja prea folositul vers alb cu care toți artiștii s-au băut în piept atâta timp până când și acest stil a sfârșit în manierism și academism. Structura versurilor este un clasică, în mare parte folosește catrenul, iar rimele din strofe sunt diversificate – 1,2,3,4, 1-3 și 2-4, 1-2 și 3-4, 1-4 și 2-3, practic regăsim în strofele lui Ronin toate tipurile de rimă în catren. Cu toatea astea, cred că critica literară clasică cu greu ar putea cataloga epistolele sale ca poezii, iar critica modernă probabil le-ar așeza undeva la granița dintre avangardă și post-modernism sau mai degrabă ar putea să-i spună simplu poezie urbană născută între blocuri. Deci o critică a lor ar trebuii făcută privindu-le nu ca pe niște poeme ci mai degrabă ca pe niște frânturi de gânduri și idei disparate, scrise de autor în anumite momente și stări ale vieții (volumul conține cugetări scrise în mai bine de 3 ani).

166.

Dau picioare în cine mă iubește

Și iau picioare de la cine-am iubit

Mă-nvârt în cercuri, prostește

Ca-i uman să greșești. Și-am greșit.

Este volumul lui Ronin Terente literatură sau maculatură? Eu zic că nu e nici un nici alta, ci mai degrabă e un act artistic care trebuie apreciat ca atare, nu atât pentru ceea ce conține cât mai ales pentru sinceritatea lui. Nu e nimic prefăcut în broșura lui Ronin, omul scrie ceea ce simte și trăiește, fără regrete și fără prea multe filtre ale rațiunii. Tocmai de aceea poate să pară de neînțeles, și poate ca așa și trebuie să fie. Însă dacă încercăm să îl înțelegem pe autor doar prin prisma acestui volumaș de așa zise poezii, și nu cunoaștem și restul activităților sale artistice, avem de pierdut. Ceea ce scrie Ronin în epistole cărte nimeni, este în stilul său caracteristic, pentru mine nu a fost deloc o surpriză, în schimb nu știu cum va apărea pentru cei care tocmai acum l-au descoperit. Cel mai bun lucru pe care îl pot face cei care nu cunosc activitatea acestui tânăr basarabean, este să îl caute pe youtube și pe google – actor, scriitor, raper, vocalist, bloger, vloger, prezentator TV, dar mai presus de toate, om cu aspirații.

324.

Nu mai există subiecte tabu. Feminism,

pedofilie, gay parade