In Memoriam Radu Gyr

Mâinile lui păreau crini pe morminte

Ochii adânci ca niște păduri

Luna îl bătea cu argint pe veșminte

Argintându-i pe mâini vechi spărturi

Uimit am sărit de sub pătura sură

De unde vii, Doamne, din ce veac?

Isus a dus lin un deget la gură

Și mi-a făcut semn ca să tac

A stat lângă mine pe rogojină

Pune-mi pe răni mâna ta

Pe glezne avea urme de răni și rugină

Parcă purtase lanțuri cândva

Oftând și-a întins truditele oase

Pe rogojina mea cu libărci

Prin somn lumina iar zăbrelele groase

Lungeau pe zăpada lui vărgi

Părea celula un munte

Părea căpățână și mișunau păduchi și guzgani

Simțeam cum îmi cade tâmpla pe mână

Și am dormit o mie de ani

Când m-am trezit din grozava genună

Miroseau paiele a trandafiri

Eram în celulă și era lună

Numai Isus nu era nicăieri

Am întins brațele, nimeni, tăcere

Am întrebat zidul, nici un răspuns

Doar razele reci, ascuțite în unghere

Cu sulița lor m-au străpuns

Unde ești, Doamne, am urlat la zăbrele

Din lună venea fum de cățui

M-am pipăit și pe mâinile mele

Am găsit urmele cuielor lui.

       Răstignit între scaunul creației și martiriul temniței, Radu Gyr a lăsat în urmă un volum uriaș de poezie concentraționară, fenomen unic în Europa. O poezie scrijelită pe zidurile suferinței, transmisă prin alfabetul morse și salvată prin memorie. S-a spus că poemele lui au reprezentat iconostasul gulagului românesc. În anul 1959, grav bolnav, este rearestat și condamnat la moarte pentru poezia ”Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!”. (Lucia Hossu Longin, Memorialul durerii, pp.90-91)

Lasă un răspuns

