Drujba și toporul

539px-schweighofer-holzindustrie-logo-svg

Astăzi s-au organizat în București și alte orașe ale țării marșuri de protest împotriva defrișărilor abuzive de păduri. Prezența a fost aproape de cea anunțată pe internet, după estimările mele de la fața locului, peste 5000 de oameni. Cei care au organizat acest protest (ong-ul unițisalvăm) au știut când și unde să îl organizeze, 9 Mai, parcul Herăstrău. Tot astăzi 9 Mai în parcul Herăstrău au fost organizate o serie de evenimente culturale cu ocazia serbării zilei Europei. Drept urmare, protestul a atras și un număr mare de oameni care nu veniseră pentru protest, care habar nu avea de el dar care s-au alăturat probabil din curiozitate sau chiar din convingere. Aici cei de la organizația unițisalvăm au gândit bine, inteligent. Printre cei prezenți s-au numărat și persoane publice, eu l-am văzut pe luptătorul de K1 Daniel Ghiță, și pe actrița Oana Pellea, dar și pe vecinul meu de la scara doi.Protestul a vizat întreaga clasă politică din ultimii 25 de ani care a vândut mii de hectare de pădure, către companii străine, fără să se gândească la consecințele asupra mediului. Printre aceste companii se numără austriecii de la Holzindustrie Schewighofer, și concurenții lor, tot austrieici, Kronospan. Aceștia au fost acuzați de mass-media și opinia publică, în urma apariției unei filmări cu camera ascunsă, că achizițonează masă lemnoasă fără acte de proveniență.

Kronospan_logo

Înainte să merg să văd și eu despre ce este vorba, și să încep să înjur toate instituțiile statului, am zis să mă documentez mai întâi. Așadar am căutat pe internet informații și am ajuns la următoarele concluzii:

http://www.schweighofer.at/ro.html – pe siteul Holzindustrie Schweighofer se regăsesc cam toate informațiile de care cineva are avea nevoie pentru a înțelege ce este cu această companie și de ce au băieții ăștia dreptul să defrișeze mai bine de 13.000 de hectare de pădure de fag și conifere. În primul rând, cele 13.621 de hectare de pădure au fost achiziționate de către familia Schweighofer prin intermediul departamentului de achizții Cascade Empire (are un nume predestinat) pentru o sumă totală de aproximativ 30 mil. euro (3000 – 3700 euro pe hectar). Aceasta firmă deține și statutul de ocol silvic, având obligația de a respecta legislația românească în vigoare. Pe siteul companiei există rapoarte anuale cu privire la stuația pădurilor și implicit a faunei și a florei, care intră sub administrarea Cascade Empire.(http://www.schweighofer.at/…/OS_Cascade_Empire_Rezumat_Publ…) (http://www.schweighofer.at/…/Date_generale_Fond_forestier_i…). CEO-ul Holzindustrie afirmă că totul se face legal, procesarea lemnului este conformă cu legislația în vigoare, are toate certificările necesare, inclusiv certificare internațională din partea FSC ( https://us.fsc.org/index.htm), și mai spune acesta – ,,Refuzăm în mod categoric achiziția lemnului provenit din parcuri naționale – chiar dacă aceasta este permisă conform Codului Silvic,,. Deci unde e problema? La proștii de români, evident. Deci codul silvic nu interzice la ora actuală nimănui să taie lemn din parcuri naționale. Cum au reușit ăștia să cumpere 13.621 de hectare de pădure? păi simplu și legal, de la băieții deștepți, care au primit retrocedări din partea statului. Statul nu a vândut, el doar a retrocedat, că așa totul e legal. De vândut s-a vândut pe persoană fizică, ca să parafrazez un clasic. Deci, dacă eu Holzindustries, sunt propietar legal pe 13.621 de hectare de pădure, am deschis 5 fabrici de prelucrare și am asigurat locuri de muncă pentru mii de oameni, de ce sunt eu vinovat? Pe parcela mea tai câtă pădure vreau atâta timp cât respect legislația, care e foarte permisivă și prost gândită, sau făcută în așa fel încât să iasă de niște combinații. Că românu prost cum e, vine la mine cu lemn tăiat ilegal ca să îl vândă, este partea a doua. Eu ca companie am niște principii și reguli pe care toți angajații mei trebuie să le respecte, din păcate în cadrul acestei companii nu lucreaza numai nemți, ci mai sunt și foarte mulți români, care mai fac șmecherii. Deci, din ce am am înțeles eu, problema este în faptul că Holzindustires achiziționează lemn tăit ilegal, fără acte de proveniență. Păi problema nu este la procesator ONG-iștilor, ci la defrișător, la Dorel care taie ca un imbecil lemn din pădure protejată și din parcuri naționale. Dar de ce taie Dorel de acolo? pentru că poate, și pentru că codul silvic îi permite. Așa că, românu tot român, să dea vina pe altu, nu degeaba e vorbă din popor – se fură ca-n codru. Până nu se modifică legislația silvică din temelii nu o să se rezolve nimic. Nemții sunt băieți deștepți, ei doar profită de prostia românilor, și treaba e că nu prea poți să-i dai afară din țară când vrei tu, pentru că România este o țară membră a unei organizații cu caracter supra-statal, Uniunea Europeană.

Lasă un răspuns

